Kunstenaars


Koen Vanmechelen (B) werkt sinds jaren aan een indrukwekkend oeuvre met zijn inmiddels internationaalvermaarde Cosmopolitan Chickenproject. Voor (Re)Source plaatst hij dwars over een pad een vijftien meterlange kippenren met daarin de Red Jungle Fowl, de bronkip of oerkip, voorouder van alle kippenrassen. Deze fazantachtige leeft al vele millennia aan de rand van de Aziatische wouden, op de grens van natuur en cultuur. De soort is ‘zuiver’ gebleven, in tegenstelling tot haar gemanipuleerde ‘nazaten’.

Barbara Visser (NL) toont een film over de nabij het arboretum gelegen, verlaten botanische kas. Wat overblijft is een verstild, desolaat landschap van vergane grassen en uitgedroogde tropische planten.

De Belgische kunstenaar Nick Ervinck realiseert EMISOLB: een glanzend, felgeel gespoten kunststof sculptuur die verwijst naar de grillige structuur van de ondergrondse wortels van mangrovebomen. Het object van vijf bij zeven meter is ook functioneel te gebruiken, als zitbank.

Als uitgangspunt voor de film Louis Ghost Chair neemt de Britse kunstenaar Simon Martin (UK) de klassieke Louis XV-stoel, die in de jaren negentig door designer Philippe Starck een nieuw leven in polycarbonaat kreeg.

Maria Barnas (NL) toont een film over een blinde wandelaar in de wereldberoemde achttiende-eeuwse Londense tuin Kew Gardens.

Studio Eric Klarenbeek (NL) onderzoekt de mogelijkheden van 3d-printen met plantaardig, vloeibaar materiaal:mycelium, het netwerk van draden van een schimmel.

Stefaan Dheedene (B) plaatst tussen de grote bomen verscholen een geluidssculptuur, die bestaat uit een houten picknicktafel, een sounddock, een iPod en een perspex kap. Via de sounddock zijn gesampelde muziekfragmenten te horen, ontleend aan historische veldopnames van Afrikaanse traditionele muziek en klanken.

Ontwerper Christien Meindertsma (NL) werkt al geruime tijd aan haar Vlasproject. Tijdens (Re)Source laat ze voorouderlijke en vergeten vlassoorten van het ras Chantal in voormalige oude proefbakken groeien.

De installatie Cascade van landschapsarchitect Ernst van der Hoeven (NL) bestaat uit een groot, bamboe frame waar dertig meter lange banen textiel (hennep) in zijn gespannen. Deze zijn geverfd in subtiele tintverschillen indigo. De stroken zijn vervaardigd en geverfd in Vietnam.

Architect Anne Holtrop (NL) realiseert een betonnen openluchtpaviljoen, waarvan de wanden zijn opgetrokken uit in de grond gegoten betonnen schijven.

De ontwerpers van Atelier NL onderzoeken de oorspronkelijke eigenschappen van zand. Ze tonen hun onderzoek door hun Zandatelier compleet op te stellen.

Het Herbarium Vivum van Driessens & Verstappen is een experiment waarbij planten in twee dimensies
groeien. Binnen tien staande frames met transparante perspex platen groeien de gewassen en zullen ze uiteindelijk lijken op weergaves in klassieke botanische illustraties en herbaria.

Hoe kunnen folklore en traditionele kennis worden opgenomen in kunst -en wetenschapspraktijken? In het werk ‘Assemblée’ brengt Agentschap (Int.) een selectie van onder meer planten, gezangen, rituelen en talen, die omwille van hun intellectueel eigendom, auteursrecht en patenten onderwerp zijn van controverses en rechtszaken. Tijdens (Re)Source komen betrokkenen op twee momenten samen tijdens een openbare assemblée.

De Deense kunstenaar Tue Greenfort realiseert de installatie ‘Wardian Case’ waarin orchideeën gepresenteerd worden.